Den här mångfalden i finansieringen är positiv och bör stimuleras, men det offentliga stödet måste utgöra grunden för en ansvarsfull och långsiktig kultur- och konstnärspolitik.
Alliansens politik har lett till en omfördelning av det kulturpolitiska ansvaret från nationell till regional nivå och från kulturpolitikens område till andra politikområden vilket har förändrat förutsättningarna för finansieringen av kultur. Den ökade ekonomiseringen inom kulturen innebär också att det ställts allt högre krav på mätbarhet av konst och kultur och dess effekter. Den konst och kultur som får finansiering ska i högre utsträckning än tidigare bära sig och helst generera ett ekonomiskt överskott.
En förskjutning
har också skett från offentlig till privat finansiering av kultur. De senaste
åren har präglats av en diskussion om att finna nya alternativa
finansieringsformer till kulturen. Det har talats om sponsring och andra samarbeten
mellan kultur och näringsliv, men även om ideella insatser genom fler volontärer på
kulturområdet. En annan finansieringsform av kultur som framhållits är crowdfunding,
som är en form av gräsrotsfinansiering för konstnärliga projekt, oftast via
internet. Den skattelättnad för donationer från kulturstiftelser som genomfördes 2014, kan också frigöra mer resurser till
kulturlivet och ha en positiv inverkan på kultursektorn i stort.
Men även om sponsring,
ideella insatser, crowdfunding och stiftelsedonationer kan vara välbehövliga tillskott
till kulturen, kan de aldrig utgöra annat än komplement till en generös offentlig kulturpolitik. Dessa tillskott
kan vara avgörande för om vissa konstnärliga projekt och andra temporära kulturaktiviteter
alls ska kunna äga rum, men de kan inte garantera stabilitet och långsiktighet
i konstnärliga verksamheter.
En annan
trend under åren med Alliansregeringen är ökade krav på medfinansiering och privatfinansiering
för att få stöd till konstnärliga projekt. Den typen av krav riskerar att
motverka många intressanta och nyskapande projekt. KLYS anser därför att mer ”fria
medel” och ”riskkapital” bör erbjudas kultursektorn, som inte kräver medfinansiering
från annat håll.
Kulturministern påstår ofta, nu senast i Kulturnyheternas intervju med henne i veckan, att den statliga kulturbudgeten ökat från år till år. Detta är en sanning med modifikation. Enligt Myndigheten för kulturanalys har kulturbudgeten ökat med 24 % sedan år 2000. Men om man avgränsar sig till den kulturbudget som kulturministern har ansvarat för sedan 2006 har de statliga anslagen till kulturpolitikens kärnområden urholkats med 13-14 %.
En
närmare granskning av myndighetens siffror visar nämligen att ökningen till
största delen ligger före 2006 och att det i första hand gäller det regionala
och lokala stödet. Om man håller sig till det som kulturdepartementet har haft
ansvar för uppgår ökningen av den fastprisberäknade kulturbudgeten sedan 2006
till mer blygsamma 2 %. Den statliga kulturbudgeten omfattar dessutom också
områdena folkbildning och medier. Dessa frånräknade har kulturbudgeten sedan
2006 i stället minskat med 1,5 %. Om man dessutom tar bort de poster som
kulturministern prioriterat, men som har liten betydelse för det professionella
kulturlivet – kulturmiljö och Skapande skola – har den statliga kulturbudgeten
i fasta priser sedan 2006 minskat med nära 9 %.
Men
också fastprisberäkningen gör att verkligheten skönmålas. Sedan 2006 har
priserna (mätt med KPI) ökat med 9,5 % medan de generella löneökningarna på
arbetsmarknaden varit 16 %. Eftersom kostnaderna för kulturverksamheterna till
2/3 består av löner bidrar det till att anslagen ytterligare urgröps. Då
handlar det om att de statliga anslagen till kulturpolitikens kärna urholkats i
storleksordningen 13-14 % sedan 2006.
Om man anser
att konst och kultur är något som bör få större utrymme i samhället och som
hela tiden ökar i betydelse för samhället måste kulturpolitiken få full
kompensation för kostnadshöjningar samt tilldelas mer ekonomiska resurser. När
mer resurser tillförs kan man investera mer, man kan öka kompetensen, knyta
fler kontakter och utöka sitt verkningsområde. Och när man investerar mer får
man mer tillbaka, förutsatt att investeringarna är klokt placerade.
Eftersom
kulturen spelar en allt större roll i den ekonomiska utvecklingen, bör
vinsterna av denna utveckling i ökad utsträckning komma både kultursektorn och
kulturskaparna till del.
Det är därför nödvändigt att tillskjuta ytterligare offentliga medel till
kulturen, inte minst för att garantera att de kulturpolitiska målen uppnås. Det finansiella behovet på
kulturområdet är trängande.
Istället för att dra sig tillbaka mer och mer och lämpa över delar av ansvaret för kulturpolitiken på andra politikområden och på näringsliv, regioner och privata donationer – vilket är att backa tillbaka i historien – anser KLYS att de politiker som får makten efter valet på såväl statlig, regional som kommunal nivå kliver fram och tar ansvar för en kraftfull utbyggnad av kulturpolitiken och kulturbudgeten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar