onsdag 20 maj 2015

Marika Lagercrantz ny ordförande i KLYS

Skådespelaren och regissören Marika Lagercrantz valdes den 19 maj till ny ordförande för KLYS. Marika Lagercrantz efterträder författaren Mats Söderlund, som varit ordförande i KLYS i två år. Lagercrantz kommer senast från en tjänst som Sveriges kulturråd i Tyskland vid svenska ambassaden i Berlin (2011-2014). Hon har en gedigen karriär inom scenkonst och film, och har medverkat i ett 40-tal långfilmer och ungefär lika många TV-produktioner.

-         -  Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda KLYS och ser fram emot uppdraget. Den enda kulturpolitik värd namnet är den som medverkar till att stödja de nu levande konstnärerna, säger Marika Lagercrantz.

-          -Jag medför förutom min egen erfarenhet som utövande konstnär i Sverige, även mina år som svenskt kulturråd i Berlin. Under min tid i Tyskland lärde jag mig mycket och fick nya perspektiv, dels på konsten, men också på vårt land, tillägger hon.



Foto: Morgan Norrman

KLYS – som utgör en samlad röst för yrkesverksamma kulturskapare i Sverige – har som sin främsta uppgift att förbättra villkoren för kulturskapare inom alla konstområden. Viktiga frågor på KLYS agenda framöver är en rättvisare upphovsrätt som tydligare står på kulturskapares sida, bättre social trygghet för frilansande kulturskapare och en kraftigt höjd kulturbudget.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar