Alla
som har en favoritlåt, dikt eller film, vet hur djupt personliga band man kan
ha till ett konstnärligt eller litterärt verk. Musiker, författare och andra
kulturskapare bygger upp unika förtroenden med sin publik. När Jason Timbuktu
Diakité talar i riksdagen, P O Enquist skriver i Dagens Nyheter eller Laleh
sjunger i P3, då lyssnar vi extra noga. De har ett förtroende som en politiker
aldrig kan åtnjuta.
När
vi älskar Pippi Långstrump så är det i själva verket möjligheten av en annan
norm vi älskar, berättelsen om ett annat liv där modet att bryta regler och
följa sitt hjärtas röst, värderas högre än att alltid göra som fröken säger. Berättelsen
om Pippi är värdebärande. På samma sätt som Inger Alfvéns Dotter till en
dotter, eller Kerstin Thorvalls Ensam dam reser ensam, Fucking Åmål, Fröken
Julie eller Vitsvit av Athena Farrokhzad.
När
Farrokhzad talar i radio är det inte hennes personliga relation till sina läsare som
väcker engagemang, utan det konstnärliga uttryckets styrka, den direkta
identifikation och igenkänning som etableras i det poetiska och musikaliska
uttrycket.
Det
är därför vissa politiker är livrädda för konstnärer.
Kultur
är värdebärande och uttrycker i någon mening en beställning till politiken. Det
är därför det är så oroande när ledande politiker inte tycks ta del av
kulturen. Eller när opinionsbildare totalt misslyckas med att förstå ett
konstnärligt verk som just konst och uttryck för komplexa samband, erfarenheter
och värderingar. Partiprogrammen är bara taffliga tolkningar av vad kulturen
redan sagt mycket bättre.
När
totalitära ideologier gör sig påminda känner vi behovet av konst och kultur
tydligare. Vi behöver kraften i motbilderna, hoppet, friheten. Samhället består
av kulturell mångfald och för kulturskapare är mångfalden själva näringen. I
den breda floden av kultur är främlingsfientlighet bara en liten rännil. Vi
kulturskapare retar fascister för att vi både förkroppsligar och gestaltar
mångfalden. Men vi retar också liberaler eftersom vi är friare än någon
entreprenör någonsin kan bli och för att vi vägrar att kompromissa med vår
frihet. Samtidigt retar vi socialister genom att uttrycka människors
existentiella villkor tydligare än något manifest, och genom att vägra huka för
kapitalet. Solidaritet och jämlikhet är också våra villkor.
Allt
vi strävar efter i vår konst, är att upprätta en förtroendefull relation med
världen, som kanske bara handlar om respekt, precis som alla borde ha rätt till
sitt människovärde. Och att få berätta vad vi ser, känner och tycker, utan
några som helst hänsyn till vare sig samhället, kyrkan, kapitalet eller någon
annan auktoritet.
Kultur
är värdebärande och dess inneboende kvalitet, dess essens, är mångfald, frihet
och jämlikhet. Inte så att varje enskilt verk eller varje enskild konstnär
uttrycker det, men konstnärliga uttryck som sådana bär på dessa kvaliteter.
Nu
mer än någonsin behöver vi starka, fria och modiga kulturskapare. Det ligger i
vårt intresse, alla vi som läser, lyssnar på musik, njuter av konst, tittar på
film, det ligger i politikens och demokratins intresse, att se till att de som
skapar kultur, litteratur och konst kan fortsätta göra det, utan att riskera censur,
social eller ekonomisk utstötthet. Det har vi råd med. Kulturpolitik är
demokratins sätt att uppfylla sitt främsta löfte: Att låta alla människor
blomstra.
Att
till exempel ta strid för fri fildelning är inte samma sak som att ta strid för
en fri kultur, demokratiska och mänskliga värden, det är snarare att urholka
dem. Hur ska kulturen bäras? Vem ska bära den?
Vi
som skapar kultur behöver modiga läsare, lyssnare och åskådare, och vi behöver
en modig kulturpolitik, som ställer sig bakom kulturskaparna och deras
konstnärliga rättigheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar