Nedanstående text publicerades ursprungligen i Göteborgsposten i Juli 2014.
Det
ska gå att försörja sig på sitt konstnärliga arbete. Det är en av
utgångspunkterna i regeringens kulturpolitik. Men när kulturministern slår sig
för bröstet och konstaterar att svenskarna ligger i topp vad gäller
kulturkonsumtion är det dock inte i första hand staten som gjort det möjligt.
Varken med biblioteksersättningar, visningsersättningar, scenkonstpensioner,
litteraturstöd eller tidskriftsstöd. Det är kulturskaparna själva som bär upp
kulturlivet genom att arbeta för nästan inga pengar alls. De som inte accepterar
de usla villkoren får inte jobben.
Kulturskaparna
utgör en stor del av det vi kallar för prekariatet. Vi som skapar teater, film,
musik, böcker och konst har vant oss vid att lägga många arbetstimmar på vårt
konstnärliga arbete men förtjäna vårt dagliga bröd genom att dubbeljobba på vår
fritid. Inte för att våra verk inte är efterfrågade eller använda, utan bara för
att det går att hålla nere våra ersättningar. Det är inte värdigt någon av
parterna.
Konstnärligt
skapande är en spetskompetens som ofta kräver långa utbildningar och flera års
erfarenhet. Det unga geniet i alla ära men det mesta vi upplever som stor konst
har skapats efter åratal av ansträngningar och misslyckanden. Det är
investeringar som alla konstnärer är villiga att göra. Vägen till att bli en
etablerad författare, musiker, regissör, skådespelare är kantad med många
uppoffringar, både ekonomiska och sociala.
Det
är inte det vi kräver kompensation för.
Alla
medborgares kulturella välfärd är genom regeringsformen ett av tre huvudmål med
den offentliga verksamheten. Det är därför vi har en statlig, regional och
kommunal kulturpolitik med stödordningar och anslag. Det är därför vi har länsteatrar,
folkbibliotek, konserthallar, orkestrar och muséer. Det är också därför
kulturskapare kan få offentliga uppdrag eller stipendier. Det läggs ner mycket
skattepengar på att garantera ett rikt utbud av kulturupplevelser.
Men
staten har samtidigt bestämt att de som jobbar med att skapa kultur inte
behöver få full ersättning för det utförda arbetet. Hela systemet bygger på att
det finns pengar till papperet, tryckpressarna, byggnaderna, telefonerna,
uppvärmningen, ljudanläggningen, möblerna, receptionen, annonserna, men inte
kulturskaparna.
En
konstnär som får ett offentligt uppdrag borde alltid garanteras en rimlig
timpenning för hela sin arbetsinsats, alla offentliga institutioner skulle helt
enkelt åläggas att använda det så kallade mu-avtalet. När en poet framträder på
en festival som delvis finansieras av en kommun borde de alltid räkna med att
poeten ska få betalt enligt de normer som Författarförbundet föreskriver. När
en kulturtidskrift bedöms så angelägen att den är berättigad ett offentligt
stöd, ska det stödet också räcka till att ge de som skriver i tidskriften
rimliga arvoden.
Tidskriftsstödet
har legat still i tjugofem år, under hela tiden har det fördelats på ungefär
hundra tidskrifter. Det säger sig självt att det är skribenterna som fått lägga
upp mellanskillnaden genom att arbeta gratis en stor del av sin vakna tid. Det
är inte värdigt välfärdsstaten Sverige. Vill vi eller vill vi inte ha samhälls-
och kulturtidskrifter med kvalitet?
Presstödet
borde villkoras så att frilansarna åtminstone får ersättning på samma nivå som
sina fast anställda kollegor. När konstnärliga prestationer används i radio och
teve borde upphovsmännen alltid få en rimlig ersättning för det faktiska arbete
de lagt ner. När kulturhus ska fyllas med kultur måste kulturskaparna få en
rimlig lön. Räcker inte pengarna får vi väl sälja huset och krympa programmet
till en nivå där alla som medverkar får betalt. Hur stort kulturhus skulle
Stockholm då ha? Kanske bara tre våningar?
Det
är dags att göra Sverige till ett kultursamhälle. Med tanke på hur mycket
kultur vi konsumerar och hur högt vi värdesätter den, är det inte mer än rätt
att de som skapar den får en skälig ersättning för den arbetstid de lägger ner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar