lördag 22 mars 2014

Kommer Banksy?



Mathias Leveborn är #Kultursamhällets första gästbloggare. Han är engagerad i Graffitifrämjandet, en förening som arbetar för att främja graffiti och gatukonst och för att höja graffitins status som konstnärligt uttryck. Graffitifrämjandet arbetar också för att sprida kunskap om graffiti, gatukonst och närliggande uttryck. Målet är att graffiti ska ha samma rätt som annan konst och att det ska finnas öppna väggar i alla svenska städer. 


Två frågor folk har just nu. Kommer Banksy på söndag? Vad är ett verk av Banksy värt? Den senare är i och för sig ständigt aktuell och är kanske den vanligaste frågan efter den om vem Banksy egentligen är.

"Graffiti isn't corporate so it gets no respect, hasn't made a billion dollars for some corporation yet", rappade KRS-ONE 1995.

Det är detta som gör Banksy intressant. Att han i motsats till vad KRS-ONE konstaterade faktiskt har adderat det ekonomiska värdet till street art. Det ekonomiska värdet är som bekant det överordnade värdet i det kapitalistiska system vi lever i. 

Att det faktum att Bristol på förstasidan på stadens hemsida gör reklam för street art och erbjuder kommunala gatukonstvandringar med Banksys verk skyddade bakom plexiglas visar detta tydligt. Turistindustrin är en miljardindustri. Likaså historien om fastighetsägaren som stämde saneringsföretaget för att de tog bort en Banksy från hans fasad utan tillstånd. Skadegörelse, menade ägaren av fastigheten. 

Att människor tar ner hela fasader med verk av Banksy är inte ovanligt. I Malmö köpte en konsthandlare en stulen vägg från Palestina. Något som sägs ha väckt ont blod hos Banksy som anklagar handlaren för konststöld. Vilket Banksy för övrigt tidigare har stämt en fastighetsägare för. Banksy uppförde ett verk, fastighetsägaren blev överlycklig och ville göra sig en hacka. Han tog därför ner fasaden och sålde den, vilket resulterade i en stämning. Du må äga fasaden, sa Banksy, men du säljer den som ett konstverk och därför är det konststöld. 

Vad händer med eventuella verk som uppförs i Stockholm? Vad händer om en fastighetsägare vill ha kvar en Banksy på sin fasad? Är det ens möjligt med Stockholms nolltolerans? Vad händer om det verk som sägs vara gjort av Banksy egentligen är gjort av Akay? Försvinner allt intresse med värdet?

Graffitin är intressant för att den vänder och vrider på samhällets regler. Den ifrågasätter äganderätten. Den tar det offentliga rummet i anspråk på ett kaxigt och självklart sätt. Den drar ner brallorna på makten. En anarkistisk handling som får en hel stad att längta efter råttor och flickor med ballonger på fasaden. Likt Postkodlotteriets dragningar hoppas människor på en Banksy i sitt postnummer. Vad kan det vara värt? Om det innebär att nolltoleransens bojor börjar luckras upp så är det ovärderligt.

Mathias Leveborn, Graffitifrämjandet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar