Puh, Pi, Pippi, Zlatan, Sapfo och Salander
påminner oss om vilka vi är och skulle vilja vara. Kultur, vård, skola och
omsorg. Där kulturen är värdebärande och meningsskapande. I glappet mellan vad
vi gör och vad vi inte säger växer utrymmet för misstänksamhet och rädsla. Hemliga
polisregister. FRA, NSA, REVA. Vi har yttrandefrihet men vem bryr sig längre
fritt? Förnya samhällskontraktet. Människan kan bara vara ett mål i sig själv.
Vi avskyr ditt förakt för svaghet, men kämpar för din rätt att vara lika mycket
värd som alla andra. Är det någon politiker i det här landet som längre förstår
konstnärlig frihet? Varje folksjäls djupast liggande mål och största gemensamma
nämnare är alla människors lika värde. Tanken att vi inför varandra tar hand om
den andres rätt och möjlighet att leva ett lika värdigt och drägligt liv som
jag själv. Det är en i grunden tillväxtdrivande kraft, men Dawit Isak har
ofrivilligt blivit ett mått på vad yttrandefrihet får kosta den svenska staten,
det vill säga oss.
Kultur kan vara helt värdelöst. De
nya nationella kulturpolitiska målen talar inte längre om yttrandefrihet som
mål, utan som en självklarhet. Kulturpolitik! hjälp oss att förtvivla över
Tintin i Kongo, grafitti, videokonst och tårtinstallationer.
När jag träffar kolleger från hela
norden oroar vi oss först för fildelningen, sedan upphovsrätten och
urholkningen av kulturbudgetarna. Men när vi kommer till kritan sjunker
tonläget. En fri, dynamisk, obunden och ständigt nyskapande kultur behöver
mångfald, på tvären, bredden, längden och djupet. Till och med på höjden. Och
vi har nu partier i alla våra parlament som aktivt motarbetar just mångfalden.
Fremskrittspartiet, Sannfinnländarna, Danskt Folkeparti och
Sverigedemokraterna. Från Ryssland, Ukraina, Grekland och Spanien kommer
skrämmande besked om hur demokratin backar och högerextremismen breder ut sig. EU-valet
är sig inte likt.
Henrik Arnstad har skrivit om fascismens förmåga att
utnyttja kraften i kulturella uttryck för att plantera totalitära ideologier i
människors hjärtan (http://alskade.wordpress.com/2013/10/02/fascismen-kulturen-och-kulturpolitik/
):
”Överhuvudtaget är det ingen
slump att både Italien och Nazityskland uppvisade en sådan enorm entusiasm för
kultur, konst och arkitektur. Den nya fascistiska mänsklighetens nationer
skulle byggas – bokstavligen. Ofta mycket vackert och inspirerat, som
Mussolinis EUR-område i Rom.
Detta är något som världen efter
1945 haft mycket svårt att hantera, eftersom fascismen – förståeligt nog – har
likställts med råhet, anti-intellektualism och intellektuell tomhet.”
Han citerar också Roger Griffin:
”Fascismen under mellankrigstiden
var verktyget för att, inte bara se hur historien utvecklar sig, utan för att
verkligen ”göra historia”, mot en ny horisont och en ny himmel. Fascism innebar
att bryta sig loss från snarorna hos ord och tankar och att nå stordådet. Att
använda den mänskliga kreativiteten för att producera, inte konst för konstens
skull, utan för att skapa en ny kultur i en total handling av skapande, av
poesis. Fascism, för dess mest hängivna troende, gav löftet om att vara
bokstavligen epokgörande.”
Kulturen har en kraft som kan
störta hela världar in i krig om det vill sig illa. Det är den skräckinjagande
fortsättningen på en retorik som omvandlar kulturens frihet till ett credo om
entreprenörskap och ekonomisk tillväxt.
Sverigedemokraterna vill begränsa
den kulturella mångfalden i Sverige, de motionerar om att stryka alla
formuleringar som syftar till att främja ”mångkulturalism” ur regleringsbrev
och förordningar. De vill centralisera styrningen av kulturen och dra tillbaka
allt stöd till kultur som syftar till att chockera, uppröra eller provocera.
Kort sagt ett grundskott mot hela det fria kulturlivet. Jag oroar mig för att
det är en logisk och kanske värst av allt känslomässigt förankrad förlängning
av alla pekfingrar som hytter mot kulturskapare som inte håller sig i skinnet. Varje
gång någon höjer ett finger mot konsten kan de instämma. Vi behöver renovera
kultursynen. Höja taket. Sänka ribban. Riva väggarna.
Ken Ring fick en åthutning när han
sa ordet ”knulla”, Jason ”Timbuktu” Diakité fick löpa gatlopp för att ha
utnyttjat sin konstnärliga frihet i en opassande metafor, Carolina ”Blue”
Falkholt målade en färgsprakande vagina som politikerna genast ville måla över.
Teaterchefen i Borås sparkade man på stående fot, han var visst lite för
kritisk mot kulturpolitiken. Inte ens barockmålaren G E Schröder fick hänga
kvar i riksdagen. Listan kan göras längre. Kommunpolitiker, riksdagsmän, talmän
och inte minst kulturministern själv är snabba att peka finger. JO har till och
med kritiserat Stockholms stad för att de vägrade låta Riksteatern annonsera
sitt arrangemang ”Arts of the streets”. Ingen av dem är fascister. Men det
handlar om hur vi pratar om kultur i det här landet.
Citerar den finlandssvenske poeten
Claes Andersson:
Se upp för dem som bara vill leva
sitt liv i fred.
De skyr inga medel.
Men det finns hopp. Samma kraft kan
också bygga fred. Den politiska teatern är stark på de fria scenerna, så länge
de nu håller ut, Dramaten spelar ”The mental states of Sweden”, Liljevalchs
vårsalong har en slående andel politisk konst, till och med i reklamen dyker
politiska ställningstaganden upp och den ena poeten efter den andra börjar
skriva i subversiva rytmer. För att inte tala om stand up- komikerna. Det skulle
inte förvåna mig om kulturen under valåret kommer att sätta dagordningen för
det offentliga samtalet på ett sätt som vi nästan trodde var för sent.
Vågar vi att inte satsa på kulturen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar